Google, vän eller fiende?

Just nu scrollar du igenom mitt senaste inlägg i bloggen. Du bedömer, är det här värt att läsa? Har hon något, för mig intressant att säga i dag? Av någon anledning har den här texten lyckats slinka igenom flödet av all information som har velat nå fram till dig i dag. Åter igen måste jag fascineras av de massiva fakta som gång på gång tar sig igenom, fram till oss.

För några dagar sedan såg jag ett program om företaget och sökmotorn Google. Inte nog med att det är en sökmotor för nätet, bilder, video och kartor. Google har också en e-posttjänst, äger Youtube, överstätter språk åt oss och har ett mål att fotografera hela världen, samt mycket, mycket mer. Allting är gratis att använda. Eller?

Samtidigt kartlägger Google de sidor som vi besöker och läser av vår e-post. Är det rätt eller fel? Vart går gränsen mellan trygghet och inskränkthet? Det beror nog på syftet skulle jag säga. I det här fallet avläser Google för att de för eget syfte ska kunna generera rätt sorts reklam till varje människa, då i princip hela verksamheten är reklamfinansierad. Så när det väl kommer till kritan kanske det handlar om ens egna principer. Antingen så är man precis som jag sådär lyckligt nonchalant till det faktum att man blir avläst och finner sig i det. Eller så sätter man en gräns där integriteten går före allt. Lika lite som man ska behöva bli filmad på offentliga platser, lika lite ska man behöva ge ut sina sökningar till en extern part. Men då kommer den komplexa fråga… vem vill inte använda sig av något som är ”gratis”? Egentligen handlar det kanske om hur högt pris man vill betala – att bli scannad eller inte.

Ytterligare frågor som väcks är om själva fenomenet kan accelerera till regelrätt övervakning någon gång i framtiden? Det skulle vara det största hotet mot den friheten som den nya informationstekniken har skapat. Jag hoppas och tror att detta inte sker.

En kritisk röst:
http://insidegoogle.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0